Praca z uczniem z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, uczniem niesłyszącym i słabosłyszącym, uczniem niewidomym i słabowidzącym z wykorzystaniem e-materiałów do kształcenia zawodowego. Przewodnik metodyczny dla nauczycieli kształcenia zawodowego

Publikacja dla nauczycieli kształcenia zawodowego pracujących z uczniami z niepełnosprawnością, zawierająca propozycje wykorzystania e-materiałów do kształcenia zawodowego publikowanych na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej.  Ma stanowić podstawowe wsparcie dydaktyczne, zwłaszcza dla osób, które nie posiadają przygotowania w dziedzinie pedagogiki specjalnej.

Autorka kolejno przybliża modele pracy z uczniami z trzech grup niepełnosprawności: intelektualnej w stopniu lekkim, niewidomych lub słabowidzących, niesłyszących lub słabosłyszących oraz proponuje, jak wykorzystać w pracy z nimi e-materiały do kształcenia zawodowego. Podkreśla znaczenie koncepcji kształcenia inkluzyjnego w edukacji za­wodowej, wymagającej zindywidualizowanego procesu dydaktycznego, do które­go powinien być rzetelnie przygotowany każdy nauczyciel.

Zdaniem autorki w praktyce szkolnictwa zawodowego codzienna praca z uczniami z niepełno­sprawnością wymaga specjalistycznego planowania oraz właściwej orga­nizacji zajęć. Proponowany przewodnik metodyczny ma na celu wskazanie takich metod, form i środków dy­daktycznych, w szczególności materiałów multimedialnych składających się na e-materiały do kształcenia zawodowego, które uwzględniają potrzeby, możliwości, a także ograniczenia uczniów – czyli są możliwe do zastosowania w codziennej pracy z nimi.

Na podstawie zawartych w przewodniku wskazań nauczyciel może wybrać najskuteczniejsze narzędzia oraz dobrać właściwe materiały multimedialne, które ułatwią efektywne przyswajanie wiedzy i umiejętności zawodowych przez osoby, które cechuje określona niepełnosprawność.

Ostatnia aktualizacja: 29 marca 2024