Zakończyło się szkolenie poświęcone historii regionalnej i rodzinnej

W dniach 28-30 września br. odbyło się szkolenie „Historia rodzinna i historia lokalna, czyli jak wychowywać młodych odkrywców przeszłości”. Przez trzy dni, blisko czterdziestu nauczycieli z całej Polski, wzięło udział w wykładach i warsztatach terenowych, których celem było rozwinięcie warsztatu historyka-regionalisty, edukatora historii lokalnej i przewodnika w poszukiwaniach genealogicznych.

Dzień pierwszy poświęcony został kwestiom teoretycznym. Podczas seminarium w Sulejówku, uczestnicy mogli posłuchać m.in. o narzędziach cyfrowych w warsztacie nauczyciela, podstawach warsztatu historyka-regionalisty oraz problematyce „oral history”. Wykłady niepozbawione były zresztą również porad praktycznych, które uzupełniły warsztaty dotyczące samodzielnego przygotowywania notacji oraz budowania scenariuszy lekcji. Spotkanie zwieńczyła debata z udziałem prof. Krzysztofa Koseły i prof. Przemysława Wiszewskiego, poświęcona wielowymiarowości regionalizmu i jego relacji do odczuć narodowych. Kolejny dzień upłynął pod znakiem warsztatów terenowych, które miały charakter objazdu po Południowo-Wschodnim Mazowszu. Celem było z jednej strony zapoznanie uczestników z różnimy odmianami aktywności dążących do upamiętnienia lokalnej historii, z drugiej zgłębienie problematyki wiejskiego regionalizmu. Z tej okazji na trasie objazdu znalazła się Izba Pamięci Ziemi Garwolińskiej (społeczna inicjatywa historyczna), Muzeum Wojskowości w Starej Miłośnie (prywatne muzeum), oraz warsztaty dotyczące materialnego dziedzictwa wsi w Łucznicy, połączone ze spacerem po sąsiedniej wiosce, Starej Hucie. Szkolenie zamknął dzień spędzony w Warszawie, który został poświęcony miejskim regionalizmom. Wypełniły go warsztaty w Muzeum Warszawy oraz spacer z varsavianistą po żoliborskiej WSM.

Kurs został zorganizowany we współpracy z Narodowym Archiwum Cyfrowym, Instytutem Pamięci Narodowej, Muzeum Warszawy, Muzeum Wojskowości w Starej Miłośnie, Fundacją „Koszary – Zachować pamięć” oraz Stowarzyszeniem „Łucznica”.

Artur Wyroślak (ORE) opowiada o aplikacji do tworzenia drzew genalogicznych.
Agnieszka Karczewska-Gzik (ORE) przedstawia funkcjonowanie cyfrowego narzędzia programu „Poznaj Polskę”.
Prof. Przemysław Wiszewski (UW) wprowadza do warsztatu historyka-regionalisty.
Dr Anna Wnuk-Bednarczyk opowiada o możliwościach aktywizacji uczniów na lekcjach z historii regionalnej.
Prof. Dobrochna Kałwa (UW) o plusach i minusach historii mówionej
Michał Gniadek-Zieliński (UW/ORE) o nieatropocentrycznej humanistyce, wprowadzając do wystąpienia Łukasza Linowskiego.
Łukasz Linowski przedstawiający scenariusze lekcji o historii regionalnej.
Prof. Krzysztof Koseła podczas debaty.
Krzysztof Kot (Fundacja Koszary) zarysowujący specyfikę społecznej działalności historycznej.
Dr Anna Ogonowska (UW/Fundacja Koszary) oprowadzająca uczestników szkolenia po Garwolnie.
Uczestnicy szkolenia przed dworkiem Potockich w Łucznicy.
Mateusz Niwiński (Stowarzyszenie „Łucznica”) o materialnym dziedzictwie wsi.
Uczestnicy szkolenia podczas spaceru po Starej Hucie.
Uczestnicy szkolenia podczas zwiedzania jednego ze schronów będących pod opieką Muzeum Wojskowości w Starej Miłośnie.
Jan Meyer opowiada o działalności Muzeum.
Wojciech Jarosławski o edukacyjnej aktywności Muzeum i zasadach współpracy ze szkołami.
Warsztaty w Muzeum warszawy prowadzone przez Monikę Michałek.
Piotr Hummel (UW) wprowadzający uczestników w historię żoliborskiej WSM.
Artur Kłus (IPN) zarysowuje podstawowe zasady przygotowywania notacji ze świadkami historii.
Uczestnicy szkolenia podczas wykładu.

Ostatnia aktualizacja: 10 października 2022