O projekcie

Tytuł projektu:

Budowa skoordynowanego systemu pomocy specjalistycznej opartego na Specjalistycznych Centrach Wspierających Edukację Włączającą, realizowany w ramach programu: Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego (FERS), Działanie 01.06 Edukacja włączająca.

Cel projektu:

Celem projektu jest budowanie skoordynowanego systemu pomocy specjalistycznej realizowanej przez przedszkola, szkoły, placówki specjalne dla przedszkoli i szkół ogólnodostępnych w zakresie pracy z grupami dzieci, uczniów ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi i rozwojowymi. 

Projekt podejmuje działania na rzecz rozwijania edukacji włączającej i jest odpowiedzią na zdiagnozowane potrzeby wsparcia nauczycieli przedszkoli i szkół, którym zapewni wysoką jakość kształcenia dla wszystkich uczniów, z uwzględnieniem zróżnicowania ich potrzeb edukacyjnych i rozwojowych, w tym uwarunkowanych niepełnosprawnością. Projekt jest realizacją Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju oraz Strategii na rzecz Osób z Niepełnosprawnościami na lata 2020–2030.

Główne zadania projektu:

  • Poprzez stworzenie systemu wsparcia nauczycieli przedszkoli i szkół na poziomie lokalnym zapewniony zostanie dostęp do profesjonalnego zaplecza w postaci SCWEW z wykorzystaniem zasobów i potencjału placówek specjalnych. To przyczyni się do zapewnienia w środowisku szkolnym odpowiednich warunków rozwoju dla coraz większej grupy dzieci z niepełnosprawnościami, orzeczeniami o potrzebie kształcenia spec. i uczniów-emigrantów, którzy trafiają do systemu edukacyjnego.
  • Wsparcie będzie uwzględniać nie tylko potrzeby wynikające z niepełnosprawności, ale także z wszelkiego innego zróżnicowania, wyrównując szanse i dając perspektywy samorealizacji, rozwoju osobistego potencjału i posiadanych możliwości oraz poczucia godności i własnej wartości.
  • Pomoże nauczycielom w zakresie dodatkowych działań, związanych z adekwatną i dostosowaną do potrzeb dzieci i uczniów organizacją procesu dydaktyczno-wychowawczego, integracją zespołów oraz współpracą z rodzicami oraz indywidualizacją pracy z każdym uczniem lub uczennicą na zajęciach edukacyjnych odpowiednio do ich potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych.
  • Skorzystanie z zasobów specjalistycznych dostępnych w placówkach s specjalnych w przypadku ich braku w szkołach ogólnodostępnych, np. psychologów, socjoterapeutów, neurologopedów, specjalistów od autyzmu itd.

Grupy docelowe/adresaci projektu:

  • jednostki samorządu terytorialnego oraz inne podmioty będące organami prowadzącymi przedszkola, szkoły ogólnodostępne oraz placówki specjalne, które będą składały wnioski o utworzenie SCWEW oraz będą zawierały porozumienia z innymi jednostkami samorządu terytorialnego oraz partnerami w zakresie realizacji zadań SCWEW;
  • dyrektorki i dyrektorzy, nauczyciele i nauczycielki oraz specjaliści i specjalistki przedszkoli, szkół i placówek specjalnych, w których zostaną utworzone SCWEW;
  • kadra przedszkoli i szkół ogólnodostępnych, które zostaną objęte specjalistycznym wsparciem SCWEW, w tym nauczycielki i nauczyciele, specjalistki i specjaliści, kadra zarządzająca;
  • kadra niepedagogiczna przedszkoli, szkół ogólnodostępnych, które zostaną objęte specjalistycznym wsparciem SCWEW;
  • rodzice dzieci lub uczniów i uczennic z przedszkoli, szkół i placówek ogólnodostępnych lub placówek specjalnych, którzy uzyskają dodatkowe wsparcie;
  • dzieci lub uczniowie i uczennice z przedszkoli, szkół ogólnodostępnych lub placówek specjalnych, które będą ostatecznymi odbiorcami wsparcia ekspertów SCWEW.

Rezultaty projektu:

  • zapewnienie specjalistycznego wsparcia poprzez sieć 285 SCWEW uzupełniających lokalne zasoby innych instytucji oświatowych działających na rzecz dziecka i rodziny;
  • zostanie zapewniony rozwój kompetencji dyrektorów, nauczycieli i specjalistów oraz wsparcie specjalistyczne, w tym utworzenie wypożyczalni sprzętu specjalistycznego i zapewnieniem doradztwa w jego wykorzystaniu.

Okres realizacji projektu: od 1 października 2023 r. do 31 grudnia 2027 r.

Wartość projektu: 220 219 864,46 zł

Wkład Europejskiego Funduszu Społecznego: 181 725 432,15 zł

#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie #SCWEW #ORE

Ważne:

Informujemy o możliwości zgłaszania do Instytucji Zarządzającej lub Instytucji Pośredniczącej podejrzenia o niezgodności Projektu lub działań Beneficjenta z Konwencją o prawach osób niepełnosprawnych sporządzoną w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r. (Dz. U. z 2012 r. poz. 1169, z późn. zm.) zwanej dalej „KPON”. Sygnały, zgłoszenia lub skargi dotyczące wystąpienia niezgodności projektów FERS z postanowieniami KPON mogą przekazywać osoby fizyczne (uczestnicy projektów lub ich pełnomocnicy i przedstawiciele), instytucje uczestniczące we wdrażaniu funduszy Unii Europejskiej, strona społeczna (stowarzyszenia, fundacje), za pomocą (w każdym poniższym przypadku uznaje się zgłoszenie za przekazane w formie pisemnej):

  • poczty tradycyjnej – w formie listownej na adres ministerstwa: Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, ul. Wspólna 2/4, 00-926 Warszawa lub Ministerstwo Edukacji Narodowej, Al. J. Ch. Szucha 25, 00-918 Warszawa,
  • skrzynki nadawczej e-puap Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej lub Ministerstwa Edukacji Narodowej.