Stopnie awansu zawodowego nauczycieli – projekt rozporządzenia został skierowany do konsultacji

Sposób odbywania stażu, rodzaj dokumentacji w postępowaniu kwalifikacyjnym lub egzaminacyjnym, zakresu wymagań do uzyskania poszczególnych stopni awansu zawodowego, tryb działania komisji kwalifikacyjnych i egzaminacyjnych – to najważniejsze regulacje zawarte w projekcie rozporządzenia MEN skierowanego do konsultacji publicznych.

We wtorek 20 marca MEN skierowało do konsultacji społecznych i uzgodnień międzyresortowych projekt rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli

Uwagi można przekazywać do 20 kwietnia 2018 r.

W projekcie zostały określone kwestie sposobu odbywania stażu. Określone zostały i doprecyzowane również obowiązki opiekuna stażu. Doprecyzowanie obowiązków opiekuna stażu ma doprowadzić nie tylko do usprawnienia jego pracy, ale też podkreślić niezwykle ważną rolę opiekuna stażu w systemie awansu zawodowego nauczycieli. Ponadto wprowadzane w tym zakresie regulacje ułatwią dyrektorowi dokonywanie oceny pracy nauczyciela pełniącego funkcję opiekuna stażu.

Zadania i wymagania zostały dostosowane do aktualnych wyzwań jakie stoją przed nauczycielami, przy czym na każdym etapie rozwoju nauczyciel będzie zobligowany do przeprowadzenia i dokonania ewaluacji zajęć otwartych.

W projekcie zostały uregulowane również kwestie dokumentacji załączanej do wniosku o wszczęcie postępowania egzaminacyjnego lub kwalifikacyjnego. Projekt zawiera przepisy dotyczące ekspertów powoływanych w skład komisji egzaminacyjnej lub kwalifikacyjnej oraz analizy formalnej dokumentacji.

Nowe egzaminy oraz rozmowa kwalifikacyjna będą zawierały moduł praktyczny, co ułatwi zweryfikowanie przez komisję, czy nauczyciel spełnia wymagania na kolejny stopień awansu.

W projekcie zostały określone wzory: aktów nadania stopni awansu zawodowego nauczyciela.

Rozporządzenie wejdzie w życie z dniem 1 września 2018 r.

Projekt rozporządzenia

Źródło: men.gov.pl

Ostatnia aktualizacja: 22 marca 2018