Zrozumieć innych, czyli jak uczyć o uchodźstwie

Publikacje

  • Autobiografia spotkań międzykulturowych [pdf. 47.1 MB]
    Pakiet edukacyjny przygotowany przez Radę Europy – publikacja zawierająca materiały metodyczne wspierające krytyczną refleksję uczniów nad własnymi reakcjami i postawami wobec swoich doświadczeń z innymi kulturami, opracowanie zagadnień teoretycznych oraz wskazówki dla osób wspierających uczenie się. Pakiet zawiera dwie wersje „Autobiografii. . .” – dla uczniów klas młodszych oraz uczniów starszych lub studentów.  (źródło: Ośrodek Rozwoju Edukacji)
  • Zrozumieć innych, czyli jak uczyć o uchodźcach [pdf. 12.3 MB]
    Książka zawiera scenariusze lekcji przygotowane przez nauczycieli różnych przedmiotów i ekspertów metodyki nauczania, słownik pojęć, informacje o instytucjach i organizacjach wspierających uchodźców. W suplemencie drukowane są fragmenty dziennika uchodźcy, niezwykły materiał pomagający dzieciom wczuć się w sytuację osoby, przebywającej w obozie dla uchodźców. (źródło: Ośrodek Rozwoju Edukacji)
  • Prawa człowieka. Poradnik nauczyciela [pdf. 5.8 MB]
    Praktyczny poradnik przygotowujący młodzież do świadomego korzystania z przysługujących jej praw. Książka podzielona jest na trzy części – dla nauczycieli szczególnie przydatna jest część pierwsza, która uczy o prawach i wolnościach człowieka, w tym prawach dziecka i trzecia zawierająca scenariusze lekcji adresowane do uczniów różnych grup wiekowych. (źródło: Ośrodek Rozwoju Edukacji)
  • Szkoła wobec wyzwań migracyjnych: uchodźcy w szkole [pdf. 652 kB] – z doświadczeń dyrektora Zespołu Szkół im. Ziemi Lubelskiej w Niemcach. (źródło: Ośrodek Rozwoju Edukacji)
  • Różnorodność w szkole. Ku integracji uczniów-uchodźców [pdf. 814 kB] – artykuł w czasopiśmie TRENDY 4/2015. (źródło: Ośrodek Rozwoju Edukacji)
  • Kiedy wielokulturowość klasy szkolnej staje się zagrożeniem dla bezpieczeństwa dzieci i młodzieży? [pdf. 528 kB] – artykuł w czasopiśmie Trendy 4/2015. (źródło: Ośrodek Rozwoju Edukacji)
  • Dlaczego tak trudno uczyć o świecie Islamu? [pdf. 1.3 MB] – artykuł w czasopiśmie TRENDY 1/2015. (źródło: Ośrodek Rozwoju Edukacji)
  • Życie w Polsce poradnik dla uchodźców. [pdf. 478 kB] Poradnik został wydany w ramach realizacji projektu „Uchodźcy w polskim społeczeństwie” współfinansowanego przez Europejski Fundusz na rzecz Uchodźców oraz Budżet Państwa.
  • “Nie Tylko Liczby” – materiały wspomagające nauczanie młodzieży o kwestiach związanych z migracjami i uchodźstwem. (źródło: Biuro Wysokiego Komisarza NZ ds. Uchodźców)
  • Muzułmanie i uchodźcy w polskim społeczeństwie [pdf. 570.23 kB] – informator dla nauczycieli pomocny w przygotowaniu lekcji na tematy związane z islamem, uchodźcami, sytuacją obu tych grup w Polsce, a także w Europie. (źródło: Stowarzyszenie Vox Humana)
  • Uchodźcy − broszura dla nauczycieli. [pdf. 8.7 MB] (źródło: Polskie forum Migracyjne)
  • Uchodźca mój dobry sąsiad [pdf. 675 kB] – publikacja została przygotowana w ramach realizacji projektu “Uchodźca mój dobry sąsiad” i przeznaczona jest dla nauczycieli oraz osób, które pracują bądź zamierzają pracować z uchodźcami. Dla uchodźcy odnalezienie się w kraju o innej kulturze i systemie wartości bywa bardzo trudne, dlatego niezwykle ważne jest tworzenie równych szans w celu uniknięcia dyskryminacji poprzez zwiększenie udziału uchodźców w życiu lokalnych społeczności. (źródło: Polskie forum Migracyjne)
  • Inny w polskiej szkole  – publikacja opisuje sytuację dzieci cudzoziemskich w polskich szkołach oraz ich prawo do edukacji, a także mówi o psychologicznych aspektach uchodźstwa, które mają wpływ na zdolność uczniów cudzoziemskich do nauki. Ten rozdział mówi też o tym, jak kultura wpływa na postrzeganie świata przez człowieka oraz jak proces migracji wpływa na kształtowanie się jego tożsamości.
  • Odkrywamy Prawo Humanitarne – prezentacje i scenariusze zajęć nadesłane przez uczestników kursu e-learningowego Odkrywamy Prawo Humanitarne prowadzonego przez ORE.

Szkolenia

  • Kurs e-learningowy OPH − przeznaczony dla nauczycieli i specjalistów pracujących z uczniami na poziomie gimnazjalnym i ponadgimnazjalnym, którzy chcą zdobyć wiedzę, aby w ramach swoich przedmiotów prowadzić zajęcia z zakresu międzynarodowego prawa humanitarnego konfliktów zbrojnych. Kurs jest organizowany we współpracy Ministerstwa Edukacji Narodowej, Ośrodka Rozwoju Edukacji i Polskiego Czerwonego Krzyża. Zapraszamy do wzięcia udziału w I edycji certyfikowanego kursu e-learningowego pt. Odkrywamy Prawo Humanitarne, początek 21 września 2015 roku.
  • Szkolenie blended learning w ramach projektu Edukacji globalnej dotyczy zagadnień globalizacji i edukacji globalnej w podstawie programowej kształcenia ogólnego – poziom podstawowy (P1), poziom rozszerzony (P2). Szkolenie jest częścią realizowanego przez Ośrodek Rozwoju Edukacji projektu „Edukacja globalna w szkole. Od edukacji globalnej do odpowiedzialności za Świat II”, współfinansowanego w ramach programu polskiej współpracy rozwojowej MSZ RP 2015.

Filmy

  • “Opowieści u Uchodźcach” film animowany stworzony przez dzieci z Ośrodka dla Uchodźców w Ustroniu. Opowiada on historię rodziny Zajączków, która zmuszona jest do emigracji z rodzinnego lasu i szukania nowego miejsca do życia. Film uzupełniony skryptem pozwala poprowadzić zajęcia o uchodźstwie z dziećmi w wieku 7-13 lat. Powstanie filmu było jednym z elementów projektu “Zgierz otwarty” – antydyskryminacyjnej kampanii prowadzonej w Zgierzu od września 2014 do czerwca 2015 w ramach programu “Obywatele dla demokracji”. (źródło: Zgierz otwarty)

Przydatne linki

Ostatnia aktualizacja: 10 stycznia 2018

Idź do góry