Jakie rozwiązania wypracowały powiaty w pilotażu kompleksowego wspomagania szkół? – relacja po spotkaniu

Spotkanie w Falentach kwiecień 2015 r.Pilotaż nowego systemu doskonalenia nauczycieli dobiega końca. Powiaty finalizują projekty na rzecz kompleksowego wspomagania szkół. W dniach 16-17.04.2015r. w Falentach k. Warszawy odbyło się spotkanie pt. „Rozwiązania w zakresie wspomagania szkół wypracowane przez samorządy lokalne – beneficjentów Konkursu 3.5”, w którym udział wzięli przedstawiciele samorządów powiatowych oraz osoby zaangażowane w realizację projektów.

 

W czasie spotkania najczęściej powtarzanym pytaniem było: Co dalej? Celem spotkania było przedstawienie rozwiązań organizacyjnych wypracowanych w powiatach oraz dyskusja nad działaniami, które zapewnią trwałość wypracowanych efektów.
 
Wiele uwagi poświęcono nowej perspektywie finansowej w obszarze edukacji na lata 2014-2020. Założenia Programu Operacyjnego Wiedza, Edukacja, Rozwój oraz Wytycznych MEN w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego przedstawiła Agnieszka Zielińska z Departamentu Funduszy Strukturalnych MEN. W czasie wystąpienia podkreślała, że działania nakierowane będą przede wszystkim na rozwój systemu w którym funkcjonuje szkoła, a nie jak do tej pory na rozwój indywidualnych osób -uczniów i nauczycieli.
 
Adam Krawiec, Dyrektor Departamentu Edukacji i Sportu, Urzędu Marszałkowskiego w Gdańsku zaprezentował Strategię Rozwoju Województwa Pomorskiego 2020, którego jednym z elementów jest kompleksowe wspomaganie pracy szkół. Kluczową rolę odrywa tutaj partnerstwo różnych instytucji i osób na rzecz edukacji. Rozwój wieloaspektowego dialogu edukacyjnego powinien doprowadzić dorealizacji regionalnej i lokalnych polityk edukacyjnych poprzez:
  • wypracowanie zasad współpracy samorządów lokalnych i regionalnego
  • uspołecznienie procesów zarządzania szkołą
  • wdrożenie mechanizmów poprawiających spójność edukacyjną
  • trwałe powiązania między instytucjami edukacyjnymi, instytucjami rynku pracy, instytucjami integracji i pomocy społecznej, przedsiębiorcami
Jadwiga Olszowska – Urban, ekspertka Partnerstwa Lokalnego i Komunikacji Społecznej z Międzynarodowego Centrum Partnerstwa Partners Network, pokazała korzyści, jakie szkoły uzyskują poprzez wspomaganie prowadzone z aktywnym udziałem jednostek samorządu terytorialnego gminy, powiatu i województwa. Wskazała również ograniczenia, z jakimi mierzą się osoby wspomagające prace szkół w swoich środowiskach.
 
Przedstawiciele powiatu Giżycko, Nowy Targ, Brzesko, Jawor prezentowali rozwiązania wypracowane w powiatach objętych kompleksowym wspomaganiem. Omówili efekty  i zasoby wypracowane w trakcie realizacji projektów pilotażowych. W czasie dyskusji, zorganizowanej w formie world cafe, dzielili się swoim doświadczeniem. Według nich, aby dobrze zorganizować proces wspomagania ważna jest:
  • akceptacja organów prowadzących placówki,
  • zaangażowanie dyrektora i jego pozytywne nastawienie,
  • otwartość nauczycieli na proces wspomagania,
  • dobrze zdiagnozowany obszar do wsparcia,
  • kompetencje zespołu zarządzającego,
  • kompetencje SORE,
  • kompetencje eksperta.
W czasie zajęć warsztatowych uczestnicy budowali beczki lokalnych zasobów, służące kompleksowemu wspomaganiu w powiecie. Stało się to inspiracją do dalszych działań lokalnych i do próby projektowania strategii oświatowych z uwzględnieniem roli wspomagania pracy szkół i przedszkoli i z w wykorzystaniem posiadanych zasobów.
 
Spotkanie zorganizowane w ramach projektu „System doskonalenia nauczycieli..” było jednym z ostatnich wydarzeń skierowanych do przedstawicieli powiatów, którzy przez dwa lata wdrażali założenia nowego systemu doskonalenia nauczycieli.
 
 

Oprac.: Joanna Soćko

 


Ostatnia aktualizacja: